top of page
Szukaj

Papeteria ślubna

  • Iwona
  • 14 maj 2023
  • 4 minut(y) czytania

Papeteria ślubna - co to tak właściwie jest? To przede wszystkim zaproszenia. Do tego możemy zaliczyć również winietki, karty menu, plany stołów, tablice powitalne i numerki na stoły. Fajnie jak wszystkie te elementy do siebie pasują, mają tę samą kolorystykę, fonty czy jakiś motyw przewodni. Zanim jednak wybierzecie, które najbardziej Wam się podobają określcie jakie dekoracje planujecie na sali - jakie kwiaty, jakie dodatki (podtalerze, sztućce, krzesła, wazony, świeczniki) - tak, aby wszystko zgrywało się w jedną piękną całość. Zamawiając zaproszenia, które będą pasowały do Waszych przyszłych dekoracji dajecie już znać Waszym gościom w jakim klimacie odbędzie się całe przyjęcie. Jeśli planujecie na motyw przewodni (nie jest on obowiązkowy!) taki jak np. podróże to zaproszenie może być w formie biletu lotniczego albo marzy Wam się seria Harry’ego Pottera jako motyw przewodni? Wtedy zaproszeniem może być list z Hogwartu. Poza wyglądem zaproszeń ważne jest też co na tych zaproszeniach napiszecie oraz kiedy rozdacie je Waszym gościom. Koniecznie napiszcie jakiego dnia, o której godzinie i gdzie odbędzie się ceremonia zaślubin oraz miejsce wesela. Warto dodać adresy, a nie np. samą nazwę kościoła czy sali. A co ze zwrotem „zapraszają wraz z Rodzicami”? To Wasza decyzja. Coraz więcej osób postanawia wziąć ślub, gdy są już ustatkowani, mają pracę, mieszkanie i własne środki na zorganizowanie wesela, a nie tak jak to było wiele lat temu, kiedy całość była opłacana przez rodziców. Jeśli płacicie sami to też nie oznacza, że nie możecie tego zwrotu użyć. Wszystko zależy od Was i od tego jak to czujecie i jakie macie relacje z rodzicami. Kolejną ważną kwestią jest odmiana nazwisk. Pamiętajcie - wszystkie polskie nazwiska odmieniamy w miarę możliwości. Jeśli zapraszacie swojego kolegę z dziewczyną to wypada wpisać ją z imienia i nazwiska, kobietę wpisujemy jako pierwszą, np. Katarzynę Nowak i Jana Kowalskiego. Natomiast jeśli wiecie, że Wasz gość nie ma partnera to możecie napisać z „osobą towarzyszącą”, później na winietce miło będzie jeśli napiszecie tę osobę z imienia i nazwiska. Jeśli zapraszacie całą rodzinę to najpierw wpisujemy rodziców, a po nich dzieci, np. Katarzynę i Jana Kowalskich z Zosią i Kacprem. Na zaproszeniach często pojawiają się rebusy czy wierszyki odnośnie tego co Para Młoda chciałaby otrzymać w prezencie. Osobiście nie jestem zwolennikiem tego typu rozwiązań. Oczywiście to kwestia gustu i jeśli chcecie to zamieścić to nie widzę przeciwwskazań. A może chcecie prezenty przekazać na cele charytatywne? Zbiórka odzieży i zabawek dla domów dziecka albo zbiórka na schroniska dla zwierząt? Super! W zaproszeniu ważna jest również data, do której Wasi goście muszą potwierdzić obecność na weselu - ta informacja może znajdować się na zaproszeniu, ale może to być też osobna karteczka dołączona do zaproszenia (tzw. RSVP z franc. répondez s’il vous plait). A do kiedy goście muszą potwierdzić obecność? Wszystko tak naprawdę zależy od Waszych ustaleń z salą. Jeśli musicie potwierdzić liczbę gości 2 tygodnie przed ślubem to warto na zaproszeniu wpisać datę miesiąc przed, a 2 dni przed tym terminem osobom, które jeszcze Wam tej obecności nie potwierdziły prześlijcie wiadomość „Hej! Przypominamy, że za 2 dni upływa termin potwierdzenia obecności na naszym weselu, będzie nam miło jak ten dzień spędzicie z nami, pozdrawiamy!” Możecie też dołączyć informację o noclegu, a nawet mapkę dojazdu. A kiedy wręczać te zaproszenia? Tak naprawdę - im wcześniej tym lepiej, ale minimum 6-8 miesięcy wcześniej, szczególnie jeśli Wasz ślub odbywa się w sezonie letnim. Warto takie zaproszenie wręczyć osobiście, natomiast jeśli nie macie takiej możliwości możecie przesłać je pocztą, ale wtedy pamiętajcie, żeby zaproszenie, które jest już w kopercie włożyć w tradycyjną kopertę „pocztową”, na której piszecie adresy. Ważną kwestią przy zamawianiu zaproszeń jest też poprawne wysłanie listy odmienionych nazwisk i treści zaproszenia. Jeśli błędnie je wypełnicie to nikt tego błędu nie poprawi i tak jak wysłaliście zostanie to wydrukowane. Zwracajcie też uwagę na termin realizacji projektu! A co z planem stołów? Plan stołów powinniście zrobić jeśli na Waszym weselu będzie powyżej 50 osób, wtedy goście szybciej odnajdą swoje miejsca. Na planie nie wpisujcie numerów stołów i przypisane do niego osoby tylko zróbcie listę alfabetyczną gości i przy każdym nazwisku numer stołu, przy którym dana osoba ma miejsce. Tablicę ustawcie na sali w dobrze widocznym miejscu, najlepiej zaraz przy wejściu. A jak tych gości rozsadzić? Tutaj nie mam dla Was złotej rady - wszystko tak naprawdę zależy od Was, Waszej sytuacji i Waszych relacji z rodziną i przyjaciółmi. Przy stole Pary Młodej możecie siedzieć sami, możecie usiąść ze świadkami albo z rodzicami. Najbliżej Was powinna zasiadać najbliższa rodzina (rodzice, rodzeństwo, dziadkowie), dalej ciocie z wujkami, kuzynostwo i następnie Wasi przyjaciele. Jeśli macie stoły prostokątne możecie przy jednym usadzić rodzinę Panny Młodej, przy drugim rodzinę Pana Młodego, a przy trzecim Waszych przyjaciół. Wszystko zależy też od ilości gości i czy da się to w ten sposób rozwiązać. Jeśli na Waszym przyjęciu będzie większa ilość dzieci to oprócz tego, że warto byłoby zatrudnić dla nich animatora, aby się nie nudziły to możecie ich koło siebie posadzić przy stole. Mniejsze dzieci powinny siedzieć obok swoich rodziców. Najważniejsze o czym musicie pamiętać to o tym, żeby każdy gość miał wystarczająco dużo miejsca - sugeruję ok. 70cm szerokości stołu na osobę. A co z kartą menu? Menu nie jest obowiązkowym elementem, ale konieczne jest, jeśli na Waszym przyjęciu dania będą serwowane i goście będą mieli opcję wyboru. Menu może być dla każdego położone np. na podtalerzu, a na stołach okrągłych wystarczy jedna karta. Menu możecie też połączyć z winietką. A kiedy zamawiać całą papeterię? Im wcześniej tym lepiej - w sezonie ślubnym termin realizacji się wydłuża, więc warto najpierw dowiedzieć się kiedy musicie złożyć zamówienie, aby spokojnie dotarło na kilka dni przed Waszym ślubem.

 
 
 

Comments


bottom of page